Jaka platforma na sklep internetowy?

Jaka platforma na sklep internetowy jest najlepsza?

Osoby, które planują uruchomić swój sklep internetowy na pewno często zastanawiają się jaka platforma sklepu internetowego byłaby dla nich najlepsza. Wybór platformy jest niewątpliwie bardzo trudny nie tylko dla przedsiębiorców w Polsce, ale i na całym świecie. Postaram się dzisiaj przedstawić Ci kilka informacji na temat tego, jaka platforma e-commerce jest warta uwagi i czym kierować się przy wyborze rozwiązania najlepszego dla własnego biznesu.

Jeśli jednak nie wiesz jeszcze, czy e-commerce to biznes dla Ciebie i wciąż zastanawiasz się czy jeszcze się opłaca, to zachęcam Cię do lektury mojego wpisu na blogu, w którym odpowiedziałam na pytanie „Dlaczego warto prowadzić sklep internetowy?”. Myślę, że mój blog i zawarte tam artykuły w znacznym stopniu rozwieją Twoje wątpliwości.

Rozpoczęcie przygody z biznesem e-commerce nie jest łatwe. Jedną z rzeczy, na jakie musisz zwrócić uwagę jest platforma, którą musisz wybrać dla Twojego przyszłego sklepu internetowego. Gdy zaczynasz poszukiwania informacji na ten temat w Internecie musisz przebijać się przez wiele stron z ogromną ilością informacji. Platform e-commerce jest wiele i każda według twórców jest najlepsza. Wszyscy wydawcy będą chwalić swoje oprogramowanie. Skąd jednak czerpać informacje na temat tego, jakie wady posiada dane rozwiązanie e-commerce? Oczywiście można szukać w Google, ale większość informacji znajdziesz na stronach właścicieli platform. Możesz też czerpać wiedzę od osób takich jak ja, które na sprzedaży online we własnym sklepie internetowym „zjadły zęby”.

Jaka platforma na sklep internetowy najlepsza?
Jaka platforma na sklep internetowy byłaby najlepsza?

Sklepy internetowe to temat rzeka. Ile dostępnych systemów w Internecie tylu ich zwolenników i przeciwników. Bardzo ważne jest, aby wybrana przez Ciebie platforma była jak najbardziej przyjazna SEO, funkcjonalna ze względu na zarządzanie magazynem sklepu oraz zamówieniami, a strona główna sklepu i karty produktów powinny być przyjazne klientom.

Platformy e-commerce – podział według typu i funkcjonalności

Sklep internetowy działa w oparciu o oprogramowanie, które poprawnie nazywa się CMS-em e-commerce. Prościej mówiąc jest to system, który daje możliwości zarządzania sklepem – treścią, produktami, magazynem, dostawami i klientami. Na rynku znajdziesz kilka typów oprogramowania CMS, m.in. SaaS, Open Source, czy rozwiązania dedykowane, pisane przez programistów. Pokrótce poniżej wyjaśnię Ci czym różnią się między sobą te platformy e-commerce.

SaaS, czyli Software as a service

E-sklep oparty na modelu SaaS to platforma, która zlokalizowana jest na serwerach dostawcy usługi. To dostawca udostępnia Ci serwer, domenę, narzędzia do obsługi klientów i sprzedaży towarów. Najczęściej działa w modelu subskrypcyjnym, czyli płacisz co miesiąc abonament za dostęp do własnej platformy sprzedaży internetowej. Każdy z tych systemów ma swój cennik i warto się z nim zapoznać zanim podejmiesz decyzję.

Jest to płatne rozwiązanie i daje pewne możliwości, ale niesie też za sobą ryzyko. Zalety platformy sklepowej opartej na modelu subskrypcyjnym są istotne i nie sposób ich pominąć. Są to przede wszystkim:

  1. Niski koszt wejścia w świat sklepów internetowych – nie musisz mieć worka z pieniędzmi, aby taki sklep stworzyć i z niego korzystać. Możesz też zrezygnować w dowolnym momencie (chyba, że wybierzesz płatność za rok z góry, wtedy sumarycznie wychodzi taniej, niż w płatności miesięcznej).
  2. Brak konieczności zatrudniania programisty – w wielu przypadkach do stworzenia i zarządzania sklepem wystarczy umiejętność obsługi komputera. Nie potrzebujesz do tego żadnej specjalistycznej wiedzy. Dzięki temu w większości przypadków własną platformę sprzedażową jesteś w stanie dostosować i uruchomić w jeden dzień. Później już tylko pozostaje Ci marketing, pozyskanie klientów i sprzedaż.
  3. Wygoda i brak konieczności pamiętania o wielu aspektach technicznych – to dostawca oprogramowania utrzymuje hosting, domenę i czuwa nad tym, aby wszystkie funkcje działały jak należy. Im lepszego i pewniejszego dostawcę wybierzesz, który zaoferuje Ci wsparcie techniczne i szybki kontakt z BOK, tym Twój sklep będzie sprawniejszy i bezpieczniejszy dla Ciebie i Twoich klientów.

Niestety, jak zawsze, znajdą się także wady tego typu rozwiązania.

  1. Z jednej strony masz niski próg wejścia, ale z drugiej strony, jeśli Twój biznes będzie się rozwijał, to docelowo okaże się, że cena dedykowanego sklepu online byłaby niższa, niż płacony przez lata abonament.
  2. Niby programisty nie potrzebujesz, ale za to Twój sklep internetowy wygląda bardzo podobnie do sklepu konkurencji. Czy taki efekt chcesz uzyskać?
  3. Owszem, nie musisz pamiętać o hostingu, domenie, certyfikacie SSL i innych technicznych aspektach, ale z drugiej strony nie masz wpływu na wybór serwera, na którym stoi Twój sklep. Dostawca może mieć zbyt słabe serwery na ruch, który zacznie generować Twój rozwijający się sklep i co wtedy?
  4. Nie masz dostępu do kodu, więc nie masz możliwości samodzielnego dokonania jakichkolwiek zmian w strukturze, czy wyglądzie Twojej strony internetowej. Nie masz też możliwości wprowadzenia zmian technicznych i dostosowania sklepu do potrzeb Twoich klientów (cross selling, upselling, odzyskiwanie porzuconych koszyków, system rekomendacji i wiele innych).
  5. W sytuacjach nagłych, gdy panel administracyjny odmawia Ci posłuszeństwa, jest jakiś błąd techniczny i Twój sklep po prostu nie działa, musisz czekać na reakcję dostawcy oprogramowania i nie jesteś w stanie nic z tym zrobić. A pieniądze w tym czasie uciekają…
  6. Sklep uruchomiony w serwisie zewnętrznym nigdy nie będzie Twoją własnością.

Mogłabym tak wyliczać w nieskończoność wady i zalety systemów typu SaaS, ale nie o to chodzi. Moim zadaniem jest pokazać Ci najistotniejsze kwestie dotyczące tego typu platform internetowych. Myślę, że wybór systemu typu Software as a service może być dobrą opcją jedynie na początek przygody z e-commerce, niejako „na próbę”. W dłuższej perspektywie systemy te są raczej mało opłacalne i mało wydajne, ponieważ koszt tego rozwiązania po kilku latach okazuje się być wyższy, niż stworzenie sklepu www przez programistę. Chyba, że nie masz w planach rozwoju i podbicia rynku 😉

Platformy SaaS, które warto w ogóle wziąć pod uwagę przy tworzeniu sklepów internetowych to m. in.:

Pokrótce przybliżę Ci niektóre z tych systemów, ponieważ na stronach producentów znajdziesz wyłącznie same superlatywy, a przecież chodzi o to, by wybrać najrozsądniej, jak tylko jest to możliwe.

Wciąż zastanawiasz się jaka platforma byłaby najlepsza na sklep internetowy?
Wciąż zastanawiasz się jaka platforma byłaby najlepsza na sklep internetowy?

Shoper

Shoper posiada dość intuicyjny panel administracyjny, który obsługuje się raczej łatwo. Istnieje możliwość samodzielnego dopasowania wyglądu strony poprzez wybór jednej z dostępnych templatek (szablonów graficznych). Niestety w systemie tym silnik sklepu jest zamknięty i to uniemożliwia dokonanie jakichkolwiek indywidualnych zmian, a obsługa klienta Shopera nie wprowadzi ich wyłącznie na Twoje życzenie. Jeśli dokonują jakichś zmian, to globalnie dla wszystkich użytkowników.

Funkcjonalności do zarządzania treścią, magazynem i zamówieniami są wystarczające, ale niestety przy większym ruchu serwery tego dostawcy nie wytrzymują i pojawiają się przerwy techniczne w funkcjonowaniu sklepu. Podstawowa wersja sklepu oferowanego na tej platformie jest całkiem przyzwoicie zoptymalizowana pod kątem SEO, a sklepy korzystające z tego oprogramowania pozycjonują się nieźle. Nie powiem, że dobrze, ale nie jest najgorzej.

Ciekawą i przydatną opcją, której nie oferują wszystkie SaaS-y jest zabezpieczenie przed duplikacją treści. Każdy produkt można przypisać do kilka kategorii, dzięki czemu klient ma do niego dostęp z różnych miejsc strony internetowej, ale to wciąż jest jeden produkt, a nie kilka takich samych wystawionych w różnych kategoriach. To jest zdecydowanie duży plus.

Shoplo

Platforma Shoplo zarówno od strony wizualnej, jak i funkcjonalnej bardzo przypomina Shopera. Również bazuje na zamkniętym silniku, w którym nie ma możliwości wprowadzenia indywidualnych zmian. Zmiany w silniku może wprowadzać jedynie samo Shoplo i również nie robi tego indywidualnie, a jedynie globalnie. Panel w Shoplo również jest funkcjonalny i intuicyjny, a samo zarządzanie tym systemem nie jest trudne.

Oprogramowanie Shoplo nie ma może ogromnej ilości szablonów graficznych, ale te, które oferuje są dość dobrze wykonane zarówno pod względem wizualnym, jak i pod względem UX (User Experience), czyli użyteczność z punktu widzenia klientów. Sprawia to, że sklep internetowy wygląda całkiem poprawnie, jest przejrzysty i w miarę dobrze się go użytkuje.

W sklepie internetowym utworzonym na platformie Shoplo istnieje też możliwość zainstalowania dodatkowych widżetów, jak własny system opinii, czat na żywo, czy możliwość pozostawienia numeru telefonu, aby obsługa sklepu mogła oddzwonić w ciągu 28 sekund. Dostawca oferuje również wiele darmowych integracji z programami magazynowo-księgowymi, kurierami, platformami kursowymi, a nawet z Social Media. Na tej platformie stoi kilka znanych sklepów, jak chociażby Lullalove, Mokosh, czy Brylove.

Sky-Shop

Jest to kolejna platforma, na której można samodzielnie, w krótkim czasie założyć sklep internetowy. Sky-Shop oferuje dość duży wybór gotowych skórek, które wizualnie nie wyglądają źle. Umożliwia także dodawanie i usuwanie poszczególnych modułów.

Platforma Sky-Shop ofertuje bardzo dużą ilość gotowych integracji z hurtowniami, firmami kurierskimi, a nawet systemami magazynowo-księgowymi. Niestety uważam, że integracji z marketplace’ami jest zbyt mało. Dostępne są tylko najpopularniejsze, takie jak Allegro, eBay, Empik, Facebook Sklep i Ceneo Kup Teraz. Moim zdaniem przydałyby się także integracje z portalami typu Arena, Carrefour, Amazon, Emag, Etsy, Google Shopping, Morele, Otomoto, czy Groupon. Podobnie sytuacja wygląda jeśli chodzi o integracje z programami do e-mail marketingu. W chwili obecnej platforma Sky-Shop ma integrację tylko z Freshmail. A gdzie popularny MailerLite czy MailChimp? Nie ma niestety i moim zdaniem jest to duży minus dla sklepów, które chciałby korzystać z dobrodziejstw tego rodzaju marketingu.

Podsumowując – żadna z powyżej wymienionych platform nie jest zła. Po prostu każda będzie odpowiadać na inne potrzeby e-sprzedawców. I dlatego tak ważne jest odpowiednie przemyślenie i przeanalizowanie wyboru systemu. Należy mocno zwrócić uwagę na to, czy w ogólnym rozrachunku taka platforma wyjdzie nas taniej, czy drożej niż oprogramowanie np. Open Source. Warto też przemyśleć to jak dużo produktów chcemy sprzedawać miesięcznie. Jakich funkcjonalności potrzebujesz, aby sprawnie obsługiwać swój sklep. Odpowiedź na te i wiele innych pytań pozwoli Ci dokonać trafnego wyboru.

Shopify

Nie jest to wybór oczywisty, ponieważ platforma ta jest anglojęzyczna. Shopify oferuje kompletny system do tworzenia platform e-commerce. Sklepy internetowe zbudowane w oparciu o Shopify są raczej stabilne i dobrze zoptymalizowane pod kątem SEO. Shopify ma swój kreator stron i sklepów internetowych, a także ponad 70 motywów, które mogą posłużyć Ci jako szablon do stworzenia swojego sklepu internetowego. Shopify ma całkiem dobrze rozbudowane zaplecze administracyjne, w którym znajdziesz nie tylko możliwość zarządzania zamówieniami, ale także moduł dotyczący statystyk sprzedaży. Jeśli chodzi o funkcjonalności, intuicyjność, dostosowanie do przeglądarek platforma Shopify plasuje się na prawdę na przyzwoitym miejscu w moim rankingu. Wszystko byłoby super, ale niektórym sprzedawcom może przeszkadzać użytkowanie platformy (a przynajmniej jej części) w języku angielskim.

Open Source, czyli oprogramowanie o otwartym kodzie programistycznym

Brzmi przerażająco? Tak, wiem. Ale tylko brzmi 🙂 W przypadku platform opartych o oprogramowanie typu Open Source samo stworzenie sklepu internetowego może wydawać się nieco trudniejsze i takie rzeczywiście jest. Nie powinno Cię to jednak zrazić, ponieważ nie jest to takie trudne, jak mogłoby się wydawać, a później prowadzenie Twojego sklepu internetowego jest równie łatwe (jeśli nie łatwiejsze), niż w przypadku platformy SaaS.

Jak każde rozwiązanie dedykowane dla sklepów internetowych ma ono swoje wady i zalety. Tym razem może zacznę od wad, a są to m. in.:

  • niewątpliwie, aby stworzyć sensowny sklep internetowy na platformie Open Source trzeba mieć nieco więcej wiedzy na temat prowadzenia e-biznesu, niż w przypadku gotowych platform, o których pisałam wcześniej,
  • niestety nie da się stworzyć sklepu w jeden dzień (to znaczy przy dużej wprawie i bardzo okrojonym zakresie działań da się tego dokonać, ale umówmy się, że sklep internetowy tworzy się po to, aby był w pełni profesjonalny, ale nie byle jak, na kolanie),
  • czasami trzeba zwrócić się o wsparcie do programisty, czy projektanta stron i sklepów internetowych, zwłaszcza, jeśli chcemy sprzedawać w profesjonalnie i indywidualnie wyglądającym sklepie.

Osobiście dostrzegam znacznie więcej zalet tworzenia sklepu internetowego na platformie typu Open Source.

  • owszem, trzeba mieć więcej wiedzy na temat e-sklepów, ale czy ktoś powiedział, że od nadmiaru wiedzy rozboli Cię głowa? Gwarantuję, że informacje, które pozyskasz na początku i tak kiedyś przydadzą Ci się w Twojej firmie i nie będzie trzeba pozyskiwać ich ponownie,
  • czy to, że sklepy nie da się stworzyć w jeden dzień to problem? Uważam, że nie. Rzekłabym nawet, że jest to zaletą, bo masz czas, aby własny sklep internetowy dopracować i przemyśleć, jak chcesz, aby wyglądał i funkcjonował,
  • fakt, że pomoc programisty, czy projektanta sklepów www może czasami być kosztowna, ale masz niemal pewność, że to, co dla Ciebie stworzy będzie Ci potrzebne i sprawi, że prowadzenie firmy stanie się łatwiejsze. W „gotowcach”, o których pisałam na początku artykułu nie możesz wprowadzać swoich zmian, czy funkcjonalności,
  • system Open Source cechuje się tym, że jest bezpłatny, a jedynie niektóre rozwiązania dodatkowe mogą wymagać uiszczenia opłaty (zawsze są to rozwiązania dodatkowe, nigdy podstawowe),
  • hosting i domena są po Twojej stronie, ale oznacza to, że wybierasz produkt, który Ci odpowiada i którego parametry spełnią Twoje oczekiwania. Nie uzależniasz się od producenta platformy i jego hostingu www,
  • sklep internetowy, który możesz stworzyć w zasadzie nie posiada ograniczeń. Możesz mieć taką wielkość sprzedaży, jaką chcesz. Masz możliwość prowadzić sprzedaż Twoich produktów na całym świecie. Możesz wystawiać tyle towarów, ile tylko jesteś w stanie. Twój sklep internetowy może zajmować się sprzedażą produktów online, czyli elektronicznych lub fizycznych. Możesz wprowadzić do niego jakie funkcjonalności, jakie tylko sobie wymarzysz. Potrzeba Ci jeszcze więcej argumentów?

Najpopularniejsze i zarazem najlepsze platformy e-commerce Open Source dla Twojego sklepu internetowego to:

  1. WordPress wraz z darmową wtyczką WooCommerce.
  2. PrestaShop.
  3. Magento.

Moim zdaniem nie podlega to żadnym dyskusjom. Tak jest i koniec 🙂

WordPress + WooCommerce – idealny dla niewielkich sklepów internetowych

WordPress jest to platforma, która kojarzy się głównie z możliwością stworzenia strony internetowej, jako wizytówki firmy lub z prowadzeniem bloga. Jest to nieco krzywdzące przekonanie, ponieważ twórcy WordPress’a udostępnili swoim użytkownikom wiele wtyczek, w tym tę konkretną o nazwie WooCommerce, która rozszerza funkcjonalność WordPress’a o moduł sklepu internetowego. Aby uruchomić sprzedaż na tym systemie musisz mieć własny hosting i domenę.

Osobiście znam firmy, które mają sklepy z tysiącami produktów stworzone na połączeniu WordPress + WooCommerce. Odradzałam im to rozwiązanie ze względu na to, iż moim zdaniem WordPress z WooCommerce sprawdza się dobrze jako oprogramowanie dla mniejszych sklepów internetowych. Spowodowane jest to jedną prostą przyczyną – WordPress jest systemem stworzonym do zarządzania treściami, a nie produktami. WooCommerce jest jedynie rozszerzeniem WordPress’a. Przy bardzo dużej ilości produktów w sklepie zarządzanie nimi staje się kłopotliwe. Brakuje w tym systemie sprzedaży dobrego modułu masowego zarządzania i edytowania produktów. A przecież nie o to chodzi, aby załadować sklep milionem wtyczek i obciążyć go do granic możliwości. Warto przemyśleć sprawę zanim zdecydujesz się stworzyć sklep z częściami motoryzacyjnymi, albo akcesoriami krawieckimi w oparciu o WordPress + WooCommerce.

Moja strona internetowa i blog, który aktualnie użytkujesz zbudowane są na WordPress’ie. Mam tutaj też swój sklep internetowy oparty o wtyczkę WooCommerce. Jestem z tego rozwiązania bardzo zadowolona, ale jak widzisz w sklepie mam niewiele produktów, którymi jestem w stanie bardzo łatwo zarządzać. Nie są to też produkty często rotujące. Dlatego system WordPress + WooCommerce + podstawowy zestaw wtyczek polecam osobom, które mają w ofercie produkty elektroniczne, usługi lub produkty fizyczne w niewielkiej ilości.

Bardzo dużym plusem dla pozycjonowania witryn i sklepów opartych na WordPress i WooCommerce oraz ich lepszej widoczności w Google jest blog, który jest standardową funkcjonalnością tego systemu. Dzięki prowadzeniu content marketingu sklep ma duże możliwości dotarcia do potencjalnych klientów i zachęcenia ich do zakupu. Dodatkowo w połączeniu WordPress z WooCommerce strona główna Twojego sklepu może być ustawiona jako zwykła statyczna strona, jako strona blogowa lub jako strona z katalogiem produktów. Polityka prywatności, regulamin, kontakt – te strony też znajdą w systemie WordPress swoje miejsce i stworzysz je bez problemów.

Jaka platforma na sklep internetowy jest najlepsza?
Jaka platforma na sklep internetowy jest najlepsza?

WordPress z WooCommerce dają możliwość integracji m. in. z Google Analytics, operatorami płatności, czy firmami kurierskimi. Jest to obecnie bardzo popularna na rynku platforma, która ma wiele darmowych funkcji i wtyczek, dzięki czemu jest bardzo łatwa i przyjazna w obsłudze.

Połączenie WordPress’a i WooCommerce jest dość proste i intuicyjne w obsłudze. Podstawowej obsługi można nauczyć się samodzielnie, bardziej zaawansowanej można poszukać w kursach, czy szkoleniach. Jak już pewnie wiesz, sama uczę jak założyć oraz jak obsługiwać strony i sklepy internetowe oparte o WordPress’a z WooCommerce, choć nie jestem programistką, ani informatykiem. Jeśli interesuje Cię ten temat sprawdź, czy obecnie prowadzę jakieś kursy lub napisz do mnie i zapytaj o możliwość szkolenia z obsługi sklepów online.

PrestaShop – oprogramowanie dla profesjonalnych sprzedawców

PrestaShop jest to platforma e-commerce, na którą sama zdecydowałam się wybierając już docelowe oprogramowanie internetowe dla swojego sklepu online z ręcznie robionymi butami na zamówienie Skora24.pl. Choć sklep na tej platformie stoi już dobre 6-7 lat i kilkakrotnie zmienił już swoją szatę graficzną (w zasadzie lifting), to nie zamieniłabym jej na żadną inną.

Na początku swojej przygody ze światem e-commerce sklep założyłam na platformie iStore (strona niegdyś należała do Grupy Allegro, obecnie pod tą nazwą już nie istnieje), a następnie przeniosłam się na platformę stworzoną przez Home.pl. Szczerze powiem – zawsze coś w tych gotowych platformach mi przeszkadzało. A to nie dało się wprowadzić nowych funkcji, które były mi potrzebne. To znowu pozycjonowanie sklepu w Google kulało, bo platforma nie była dobrze dostosowana do wyszukiwarek. Trudno jest sprzedawać i osiągać dobre wyniki, gdy cały czas musisz się zastanawiać „jak rozwiązać problem z moją platformą”. I tak właśnie zdecydowałam się na PrestaShop, gdzie funkcjonuję do dziś i na pewno nie zrezygnuję.

Zdaję sobie sprawę z tego, że dzisiejsze „gotowce” są na dużo lepszym poziomie, niż były kilka lat temu. Wszyscy poszli z duchem czasu, wprowadzili nowe funkcje. Sama nie wykluczam, że w pewnych specyficznych przypadkach mogłabym skorzystać z oferty takiej gotowej platformy (np. sprzedaż w modelu dropshipping). Jeśli jednak chodzi o standardowy sklep z dużą ilością produktów fizycznych, to PrestaShop wydaje się być optymalnym rozwiązaniem. Daje duże możliwości rozbudowy, co w tym przypadku sprawia, że możesz wdrożyć w swoim sklepie internetowym takie funkcje, jakich tylko potrzebujesz. Dodatkowo ma znacznie lepsze możliwości aktualizacji katalogu produktów, klientów, a także można zainstalować moduł do masowej aktualizacji towarów.

Dochodowy biznes online oparty o sprzedaż produktów
Jaka platforma na sklep internetowy jest najbardziej praktyczna?

Na rynku funkcjonuje wiele firm (także polskich), które zajmują się tworzeniem specjalnych modułów do PrestaShop. Niektóre z nich są płatne, inne darmowe. Można dzięki temu uzyskać integracje z marketplace’ami, firmami kurierskimi, operatorami płatności, hurtowniami, itp. Jak już wspomniałam blog to potężne narzędzie, które pomaga w pozycjonowaniu sklepów online. PrestaShop daje możliwość zainstalowania modułu blogowego w obrębie sklepu, co jest ogromnym plusem dla każdego e-biznesu.

Magento – platforma e-commerce dla gigantów

Magento jest bardzo popularną i niezwykle wydajną platformą e-commerce. Na Magento decydują się z reguły osoby planujące otworzyć duży sklep internetowy. Platformy sprzedażowe takie jak Castorama.pl, Smyk.com, Mango.pl, czy Puccini.pl oparte są właśnie o Magento. Jeśli planujesz otworzyć potężny sklep internetowy, to Magento będzie dla Ciebie świetnym wyborem.

Magento oferuje ogromną ilość funkcjonalności. Ma rozbudowany system analiz, raportowania, zarządzania produktami, czy klientami. Skrypt ten jako chyba jedyny daje możliwość prowadzenia kilku sklepów i kontrolowania ich z jednego panelu. Magento posiada również niespotykaną funkcję – dla danego produktu można ustawić odpowiedni szablon, który spowoduje, że ten wybrany produkt będzie prezentował się inaczej niż pozostałe produkty.

Skrypt Magento ma bardzo dobrze przemyślaną architekturę, dzięki czemu możliwości rozbudowy Twojego sklepu internetowego są wręcz nieograniczone. Magento posiada dużo wbudowanych funkcji. Istnieje także wiele dodatkowych, które można zainstalować w Magento. Wiele z nich jest zostało napisane profesjonalnie, ale przeważnie są one płatne. Koszt takich dodatków może być różny, ponieważ cennik każdego programisty, czy agencji jest indywidualnie ustalany wraz z klientem. Zobacz, że Magento posiada własną płatną rozbudowaną wersję (daje priorytetowe wsparcie techniczne).

Jaka platforma na sklep internetowy? - odpowiednia do potrzeb
Jaka platforma na sklep internetowy? – odpowiednia do potrzeb.

Magento posiada bardzo duże możliwości optymalizacji kodu pod kątem SEO. Bardzo dużo zyskuje dzięki temu pozycjonowanie w wyszukiwarce Google. Mało, który skrypt sklepu internetowego jest napisany tak dobrze pod tym względem. Co nie znaczy, że nie trzeba w niego włożyć sporo pracy 🙂

Skoro ta platforma jest tak świetna i ma same zalety, to dlaczego nie polecam jej dla nieco mniejszych sklepów? Dlatego, że skrypt Magento jest dość mocno rozbudowany, a co za tym idzie ma duże wymagania co do parametrów serwera. Jak powszechnie wiadomo – hosting im lepszy, tym jest droższy. Dodatkowo wprowadzenie jakichkolwiek modyfikacji może być dla laika trudne, wręcz niemożliwe. Dla małych sklepów będzie to „przerost formy nad treścią” i zdecydowanie bardziej rekomenduję PrestaShop lub WordPress + WooCommerce.

Rozwiązania dedykowane, pisane od podstaw przez programistów

Jest to opcja przeznaczona dla osób rozpoczynających biznes z dużym budżetem. Zalety takiego rozwiązania, to przede wszystkim ogromna indywidualizacja i dostosowanie do indywidualnych potrzeb właściciela biznesu. W przypadku platformy internetowej, którą napisze dla Ciebie programista, możesz wyposażyć ją w takie funkcje, jakie tylko chcesz. Oczywiście możesz wprowadzić dowolne płatności elektroniczne, marketing polegający nie tylko na pozycjonowaniu sklepu w Google. Narzędzia, których napisanie można zlecić mogą sprawić, że sklep, który chcesz prowadzić stanie się potentatem na rynku. Musisz jednak zadać sobie pytanie, czy jest Ci to potrzebne i czy masz na to wystarczające środki finansowe.

Jaka platforma na sklep internetowy? - rozwiązania dedykowane
Jaka platforma na sklep internetowy? – rozwiązania dedykowane.

Wady rozwiązań pisanych indywidualnie pod zamówienie to przede wszystkim wysoki koszt. Takie systemy internetowe mogą kosztować kilkadziesiąt, a nawet kilkaset tysięcy złotych. Jak widzisz są to więc sklepy dla naprawdę najbardziej wymagających i największych graczy.

Którą platformę wybrać spośród dziesiątek dostępnych platform?

Tę, która odpowiada Ci najbardziej. Systemy internetowe są różne. To Ty musisz wybrać spośród tych wszystkich platform tą, której funkcje są Ci najbardziej potrzebne. Zwróć uwagę na ilość i możliwości integracji, kontakt z obsługą lub społecznością wspierającą. Zobacz też, czy możesz prowadzić blog, a także na ewentualny cennik zakupu lub stworzenia. Sprawdź też, czy łatwo będzie Ci prowadzić marketing sklepu, czy pozycjonowanie Twojej platformy w Google. Pamiętaj, że musisz z łatwością zarządzać sklepem, wykorzystywać narzędzia dostępne w oprogramowaniu, a cennik nie powinien Cię przerażać. Gdy już zdecydujesz się na jakąś platformę, to usiądź na spokojnie i przeanalizuj swój wybór jeszcze raz. Jeśli uzyskasz ten sam wynik, to z dużym prawdopodobieństwem możesz tam założyć własny sklep.

Podobne wpisy

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments